onsdag 16. juni 2010

Dagbok, 16. juni. Hva laver man på denne da?

Wake-up time 05:45, få snurren ut av underbuksa og en deilig dusj, koke egg som nytes sammens med Mills Kaviarmix, smør arbeidsmat, pakke sekken og huske å ta med seg skraldet ut, hive seg inn i Toyotaen og en tur nedenom Atlantkaien for å se om det har skjedd noe nytt de siste timene. Nøklene til bilen avleveres i kontoret til post Hans, og så er det bare å starte på motbakken opp til Skiliften. Det er en utfordring, men kondisen blir bedre dag for dag. Bruker "privatinngangen", slår av alarmen, passerer et par snøtråkkemaskiner, snøscootere og mye rot inne i verkstedet. Før jeg tar trappen opp til 2. etasje, registrerer jeg vann på gulvet. Septiktanken er full, få tak i "Knud i heisen" og slamsuger, for så å rigge til PC og koke kaffe til 19 kursdeltakere. Sjekker mail, henter fram dagens tekst.

Etter at alle er sendt hjem, er det å rydde og slukke etter oss. Så til dagens høydepunkt, innom hangaren der det dukker opp både kjente og ukjente, normenn og dansker. I dag var OY-POF der. Det var deilig å se "flyet mitt". Det var jeg med og hentet hjem til Grønland i august 1976, sammens med Steinar Henriksen (ex. kaptein i Widerøe) og en dansk copilot.

Litt klapp og stryk, og mange minner. En stille stund i cockpit, og lukten av fuel.
Mange dupeditter og knapper.

Men så var det tid for å komme seg hjem. En tur innom damene i resepsjonen for å hente bilnøklene og dagens Airgreenland drops. "Du må fylle bensin på bilen på vei hjem. Det gjør du på Trolle's Olieservise". Aap! Det er bare å gjøre som man blir fortalt.
Men først en tur på Brettet. I går ble det lov å fange ørret, og det har jeg sett fram til.
Kjøpte en stykk av en av Brettet's smukke damer (har iallefall vært). Halv treds kroner pr. kilo.

Så var det bensin. Her er det folk som fyller for en, på Trolle's.

I mellomtiden var jeg innom stasjonen for å sjekke utvalget og kvittere. Det eneste jeg kunne se som var spisende blant olje, batterier og viftreimer, var noe dansk rugbrød. Spør du meg, så egner dansk rugbrød seg best som takpapp. (Icopal) En blid danske stod bak disken, og ønsket meg "kan du ha en god aften".

Da var tanken full, innom Brugsen for å kjøpe Lurpak-smør, gressløk og kartofler. Hjem til Solbakken. Der har "Inuit-o-matic'n" ikke vært å ryddet og vasket opp koppene i løpet av dagen. Indretjeneste + få fisken i ovnen og kartoflenen kokt. Etterhvert kom da maten på bordet, og en kald Rose vin, Santa Rita, smakte fortreffelig. En rusletur gatelangs står på planen senere i kveld, må finne stoff til morgendagens blog. NB! Husk å ta med fiskesøppelet ut.
Dagens temperatur, ifølge avisen Sermitsiaq, 14 grader / føles som 15.
Før day-off laster jeg ned morgendagens utgave av Avisa Nordland, PDF utgave, og da har jeg fersk avis til frokosten i morgen tidlig. Tidsforskjellen er 4 timer.
Svein

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar