torsdag 24. juni 2010

Hjemreise i dag.

Skal man få med seg dagen, så er det å få på seg skoene. Hentet Kenn 07:30, men før det var jeg bl.a. innom Atlantkaia for å sjekket ståa. En deilig morgen, ikke en sky og det fantastiske lyset som er på Grønland. Innerst i havna var det noen sjark-fiskere samlet.

Lengere bort kom det inn en mindre båt med nattens garnfangst, ørret i 2 kilos størrelse. Han hadde og vært på land og plukket Kvann, som han hadde liggende framme i båten. Kvann ligner rabarbra, men ikke helt som vi kjenner rabarbra. Ligner mere stengler av Tromsø-palme. Det er en urte, noen dypper den i sukker og spiser den rå.

Fikk tid til en liten farvelrunde før jeg sjekket inn, her er det Lars Fredrik og Klaus som smiler til Canon-fotografen.

Det ble et par timer i Søndre Strømfjord, før reisen fortsatte. Ruslet litt rundt på gamle tomter, mimret litt om gamle dager da dette var min hjemstedsadresse i 2 år. Bak sees min, og Rita, sin arbeidsplass, det året hun bodde sammens med meg her.
Vi krysset ice-cap'n og fortsatte over Island, og etterhvert kom norske-kysten til syne. Klart vær, men det var veldig spesielt å se så mye vann på overflaten av innlandsisen.

Etterhvert så kunne jeg plante skoa på flatlandet. Metro'en til Femøren stasjon, og til Park inn Hotell. Forøvrig et dårlig hotell, men brukes av bl.a. Air Greenland.

Da er jeg kommet til veis ende i min reise-blog. Snart er det ferie. Her i Danmark er det hel-mørkt ute, klokka er snart midnatt. Danskene sparer på strømmen, bare noen få lyspunkt her og der.
Takker til alle som har orket å følge meg på blog'en, ønsker dere en riktig god sommer.
Svein

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar